Kiedy szukać pomocy, jeśli moje dziecko nie rozwija się tak, jak oczekiwano, i martwię się o autyzm?

https://www.blog.mojra.pl/post/522

 

Jeśli rodzic zauważy, że ich dziecko nie rozwija się tak, jak powinno, na przykład: nastąpiła nagła regresja w mowie dziecka (dziecko mówiło, ale nagle przestaje), unikają kontaktu wzrokowego, angażują się w powtarzalną i monotematyczną zabawę, wykazują niewielkie zainteresowanie ludźmi, tylko przedmiotami, nie reagują na swoje imię i wykazują inne różnice w porównaniu z innymi dziećmi, ważne jest, aby jak najszybciej odwiedzić psychologa specjalizującego się w autyzmie.

 

Kiedyś mówiło się, że zaleca się czekać, aż dziecko skończy 3 lata, ale to już nie jest prawda. Jeśli podejrzewasz autyzm, szukaj specjalisty jak najszybciej.

 

Rodzice mogą zauważyć pierwsze znaki autyzmu u małych niemowląt, nawet kilkumiesięcznych. Na przykład, jeśli dziecko nie wykazuje wyrazu twarzy, unika kontaktu wzrokowego z ludźmi, czasami nawet z własnymi rodzicami, i interesuje się tylko przedmiotami. Zawsze ważne jest omówienie takich sytuacji z pediatrą dziecka, który może doradzić rodzicom i zalecić badania lekarskie, jeśli to konieczne, ponieważ czasem dziecko może mieć problemy z słuchem, a ważne jest zapewnienie odpowiedniej pomocy medycznej, aby pomóc mu właściwie się rozwijać.

 

Czym jest autyzm?

Autyzm, czyli Zaburzenie Spektrum Autyzmu, reprezentuje szeroki zakres wyzwań i zaburzeń w relacjach społecznych dziecka, komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz stereotypowych zachowań. Zaburzenie Spektrum Autyzmu należy do kategorii zaburzeń rozwoju o charakterze wszechobecnym, co oznacza, że te zaburzenia są złożone i trwają przez całe życie.

 

Wczesna identyfikacja objawów i odpowiednie wsparcie profesjonalne to kluczowe warunki dla osiągnięcia najefektywniejszego funkcjonowania w życiu. Każda osoba z autyzmem jest wyjątkowa, ma swoje własne objawy i potrzeby. Spektrum autyzmu obejmuje ciężkie formy autyzmu, w których dzieci nie mówią, wymagają stałej opieki przez całe życie, mają znacząco upośledzone zdolności intelektualne i mogą mieć inne problemy zdrowotne, aż po łagodniejsze formy, wcześniej znane jako zespół Aspergera (obecnie obejmowane diagnozą Zaburzenia Spektrum Autyzmu). W tych łagodniejszych formach osoby te mogą stosunkowo dobrze funkcjonować, pomimo wyzwań w obszarach takich jak emocje, i mogą zdobywać wykształcenie oraz budować udane kariery. Dziś wiemy o wielu osobowościach, które mają autyzm i osiągnęły sukces w życiu, włączając w to aktorów jak Anthony Hopkins, piłkarza Lionela Messiego, a być może także osoby takie jak Wolfgang Amadeusz Mozart i znany współczesny naukowiec, Bill Gates, który ma zespół Aspergera.

 

Co zrobić, kiedy dziecko nie ma żadnych problemów somatycznych, ale nie rozwija się zgodnie z oczekiwaniami, i martwimy się, że może to być autyzm? Jak długo, jako rodzice, powinniśmy czekać?

 

Im wcześniej dziecko otrzyma pomoc, tym większe są szanse na to, że będzie dobrze funkcjonować i nadążać za rówieśnikami. W tym kontekście istnieją opinie sugerujące, że nie powinniśmy czekać na diagnozę lekarza, a te poglądy są przestarzałe.

 

Sama pracuję z osobami z autyzmem, i w lutym 2023 roku uczestniczyłam w międzynarodowej konferencji poświęconej autyzmowi, na której prelegenci podkreślali, że im wcześniej rozpocznie się prace z dzieckiem, tym lepiej.

 

Dla rodziców, którzy podejrzewają, że coś może być nie tak z ich dzieckiem, polecam pobranie darmowej aplikacji AsDetect. Może ona pomóc określić, czy dziecko wykazuje objawy autyzmu w wieku od 11 do 30 miesięcy, na podstawie nagrań wideo. Obawy są uzasadnione, ale im wcześniej dziecko otrzyma odpowiednią pomoc, tym większe są szanse, że będzie dobrze funkcjonować i będzie mniej różnić się od swoich rówieśników.

 

Jeśli okaże się, że to rzeczywiście autyzm, to bardzo poważna diagnoza. Niestety, gdy rodzice pomijają przedszkolne lata, w których dziecko może najbardziej skorzystać, rozwój dziecka zostaje w zastoju. Rozpoczęcie pracy z dzieckiem w późniejszym okresie, na przykład po szóstym roku życia, już nie daje szans na dogonienie rówieśników.

 

Idealnym wiekiem rozpoczęcia terapii, stymulacji sensorycznej i innych działań jest około drugiego roku życia dziecka. To także okres, kiedy dzieci zazwyczaj mówią stosunkowo niewiele, co oznacza, że nie różnią się znacząco od swoich rówieśników.

 

Jednakże, gdy zaczniemy pracę z dzieckiem niewerbalnym w wieku sześciu lat lub później, dziecko już zdaje sobie sprawę, że różni się od swoich rówieśników, i ta różnica staje się nie do przezwyciężenia. Wszystkie terapie wymagają czasu, pieniędzy i dużo energii, ale mają one niezastąpione znaczenie dla całego życia dziecka. Istnieje znaczna różnica między specjalistą pracującym nad rozwojem mowy dwulatka a sześciolatka.

 

Oprócz mowy, chodzi także o rozwijanie umiejętności motorycznych, zarówno drobnych, jak i grubych, integrację sensoryczną i stymulację, które są kluczowe dla rozwoju dziecka.

 

Należy zrozumieć, że dzieci z autyzmem to nadal dzieci, które chcą się bawić, wielu z nich pragnie mieć przyjaciół, z którymi mogą utrzymywać jakąś formę kontaktu, mają swoje emocje i potrzeby, i pomimo często nieprzewidywalnego i odpychającego zachowania (jak nietypowe ruchy rąk czy gwałtowne wybuchy lub unikalne zainteresowania), to są dzieci, które potrzebują, abyśmy podchodzili do nich tak samo jak do innych dzieci. Nawet jeśli te dzieci różnią się w pewnych aspektach, mają prawo do zabawy na placu zabaw z innymi dziećmi, do śmiechu i cieszenia się życiem. Im bardziej tolerancyjni i życzliwi jesteśmy jako społeczeństwo wobec dzieci, które są inne, tym więcej uczymy wszystkie dzieci, również te zdrowe, o ludzkości i życzliwości. Ponieważ nawet dzieci ze spektrum autyzmu mogą wzbogacać, inspirować i być dobrymi i lojalnymi przyjaciółmi. Pracuję w szkole z dziećmi z autyzmem, i inne dzieci je akceptują. Pozwólmy im na to. Przynajmniej do tego stopnia, w jakim jest to korzystne i przyjemne dla obu stron.

 

 

Autorka artykułu: Mgr. Jitka Kneslová, psycholog w online poradni psychologicznej MOJRA

 

Komentarze

  • Dołącz do dyskusji.
    Wpisz swój komentarz.

  • Avatar

Podobne artykuły



Stereotypy w wychowywaniu dzieci

Stereotypy w wychowywaniu dzieci

 Dzisiejsi rodzice, zwłaszcza matki, zmagają się z różnymi nieproszonymi poradami dotyczącymi wychowywania swoich dzieci, praktycznie od momentu narodzin dziecka. Nieproszona rada zaczyna się nawet podczas ciąży, jak na przykład "teraz musisz jeść dla dwóch", i tak dalej. Sama ciąża jest wyzwaniem, gdy kobieta przygotowuje się do roli matki, z dzieckiem rosnącym pod jej sercem, a takie rady często nie są zbyt przyjemne. Ponadto w dzisiejszych czasach mamy dostęp do...

Kontynuuj czytanie

Piekło gwałtownego związku nie kończy się po zerwaniu czy rozwodzie, zwłaszcza gdy w to są zaangażowane dzieci.

Piekło gwałtownego związku nie kończy się po zerwaniu czy rozwodzie, zwłaszcza gdy w to są zaangażowane dzieci.

Jeśli żyłaś z manipulatorem, agresorem lub innym toksycznym partnerem w związku, w którym urodziły się dzieci, wiedz, że pozbycie się jego toksycznego wpływu nie będzie łatwe. Oczywiście, świetnie, jeśli możesz zakończyć związek, aby ocalić siebie i swoje dzieci, ale ważne jest zrozumienie, że to nie będzie proste.Toksyczna osoba nie pozwoli ci normalnie żyć. Odczuwają intensywny gniew, że odszedłeś, a jeśli udało ci się opuścić partnera z dziećmi, bąd...

Kontynuuj czytanie

Ukryty Ból: Depresja i Samookaleczenia u Dzieci oraz Jak Im Pomóc

Ukryty Ból: Depresja i Samookaleczenia u Dzieci oraz Jak Im Pomóc

Krajowy monitoring zdrowia psychicznego dzieci w Republice Czeskiej, przeprowadzony przez Matěja Kučerę z Instytutu Zdrowia Psychicznego, ujawnił szokujące wyniki. Pokazuje, że aż do 40% uczniów dziewiątej klasy w szkołach podstawowych wykazuje objawy umiarkowanej do poważnej depresji, a 30% dziewiątoklasistów doświadcza problemów z lękiem. Pracuję jako psycholog szkolny i mam kontakt z dziećmi. Niestety, uczniowie dziewiątej klasy, w szczególności, niechętnie rozmawi...

Kontynuuj czytanie

Psycholodzy na portalu Mojra.pl

Tagi


Już dziś zacznij zmieniać swoje życie na lepsze!    Zamówienie